Velkommen til episode 2 av “Evnerike i fokus”!
I denne episoden deler jeg min personlige reise som lærer og spesialpedagog – hvordan jeg oppdaget de evnerike elevene, hva som gjorde dem unike, og hvorfor jeg bestemte meg for å fordype meg i dette temaet. Gjennom mine 25 år i skolen har jeg møtt mange elever med stort læringspotensial, men jeg opplevde at det var lite kunnskap om dem i lærerutdanningen og i skolen generelt. Etter mange år med nysgjerrighet, frustrasjon og læring valgte jeg å ta en mastergrad i tilpasset opplæring med fokus på evnerike elever. Nå ønsker jeg å dele kunnskapen videre! I episoden snakker jeg blant annet om:
✅ Hvordan jeg oppdaget de evnerike elevene i klasserommet
✅ Hvorfor de ofte blir både synlige og usynlige samtidig
✅ Hvorfor det er viktig å ha en kategori eller “merkelapp” for å skape forståelse
✅ Hvorfor mange lærere føler de står uten verktøy for å møte disse elevene Jeg ønsker å høre fra deg!
Har du erfaringer med evnerike barn – enten som forelder, lærer eller kanskje fordi du selv kjenner deg igjen? Hva opplever du som utfordrende, og hva ser du fungerer? Send meg en melding på Instagram @cathrinewith, og bli med i dialogen!
Last ned gratis e-bok For å hjelpe deg i gang har jeg laget en gratis e-bok om hvordan du kan identifisere og støtte evnerike barn. Du finner lenken til nedlastning på min Instagram-profil!
Kommende episoder: I neste episode skal vi se på myter og fordommer knyttet til evnerikdom – hvorfor disse mytene finnes, og hvordan de påvirker hvordan vi ser på disse barna i Norge. Videre skal vi utforske identifisering, asynkronitet, intensitet, emosjonelle og sosiale vansker og mye mye mer.
Hvis du liker podkasten, del den gjerne i sosiale medier slik at flere kan få glede av den.
Tusen takk for at du lytter – vi høres snart igjen!