6 Identifisering av evnerike barn og ungdom: Motivasjon

Velkommen til en ny episode av Evnerike i fokus!

I dag fortsetter vi med temaet identifisering av evnerike barn og ungdom. Dagens identifiseringsfaktor er MOTIVASJON. Motivasjon er en sentral faktor i Joseph Renzullis tredelingsmodell for å identifisere evnerike individer. Han kaller dette for task commitment – en dyp, indre drivkraft for å fordype seg i og mestre et interessefelt. Ifølge Renzulli er motivasjon avgjørende for at evnerike individer skal utvikle sitt potensial. Mens høy intelligens representerer det iboende potensialet, er det motivasjonen som er motoren som driver utviklingen fremover.

Hvorfor opplever noen evnerike elever at motivasjonen svekkes i møtet med skolen?

Flere evnerike barn opplever at deres naturlige motivasjon svekkes i møte med skolen. Dette skyldes flere faktorer:

1. Asynkron utvikling

Evnerike barn kan være langt foran sine jevnaldrende på enkelte områder, men samtidig på et aldersadekvat nivå sosialt og emosjonelt. Dersom lærere forsøker å jevne ut utviklingen ved å fokusere på svake sider, kan det resultere i frustrasjon og tapt motivasjon.

2. Manglende utfordringer

Hvis skolen ikke gir dem oppgaver som matcher deres kognitive kapasitet, vil de kjede seg. Over tid kan dette føre til at de ikke utvikler evnen til å håndtere motgang.

3. Manglende mening

Evnerike barn ser ofte ikke nytteverdien i gjentakende oppgaver som de allerede har forstått. Når repetisjon dominerer undervisningen, kan de miste interessen.

Hvordan kan vi bevare og styrke motivasjonen?

For å bevare og styrke motivasjonen hos evnerike barn må vi:

1. Gi dem valg og autonomi

De bør få større frihet til å velge tema, innhold og arbeidsmetoder.

2. Tilpasse utfordringene

Undervisningen må matche barnets modenhet og utviklingsnivå på ulike områder.

3. Anerkjenne og støtte interessene deres

Selv om interessene deres kan være smale eller uvanlige, har de alltid en overføringsverdi til andre fagfelt. 

Oppsummering av episode 4, 5 og 6

For å forstå og identifisere evnerike individer må vi se på tre faktorer:

• Intelligens

Representerer det iboende potensialet til å forstå og løse komplekse problemer.

• Kreativitet

Gjør at de ikke bare reproduserer kunnskap, men også skaper nye løsninger og perspektiver.

• Motivasjon

Driver dem til å utforske, perfeksjonere og tåle motgang.

Disse tre faktorene må samspille for at evnerike individer skal utvikle sitt fulle potensial. Men omgivelsenes støtte er avgjørende for at dette skal skje.

Takk for at du lytter!

Jeg håper disse episodene om identifisering har gitt deg nye perspektiver. Del gjerne episoden i sosiale medier slik at flere kan få nytte av den.

Ønsker deg en strålende dag – vi høres i neste episode!